Wijziging trainings- en wedstrijddag senioren

OEC is hard aan de weg aan het timmeren om een gezonde sportvereniging te worden. Dat houdt o.a. in dat de jeugdopleiding voldoende omvang en voldoende kwaliteit heeft. Het aantal jeugdleden is afgelopen jaar met ruim 30% gestegen; qua omvang gaat het dus de goede kant op! Deze jeugdledengroei resulteert in meer teams; per 2e helft veld hebben we een F2, F1, E2 en E1. Voor deze, en ook voor de andere jeugdteams, zijn voldoende opgeleide trainers en coaches nodig om de kinderen te begeleiden in hun (korfbal)ontwikkeling.

Trainer en/of coach zijn vergt een tijdsinvestering. Met name van senioren vraagt dit nu veel, omdat de trainings- en wedstrijddagen van de jeugd (ma, wo, za) afwijken van die van de senioren (wo, vr, zo). Als een speler uit OEC 1 of OEC 2 een jeugdteam wil trainen en coachen betekent dit dat die persoon op maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag bij OEC moet zijn: 5 dagen in de week. Dit is een belangrijke reden dat senioren geen jeugdtrainer/coach willen zijn.

Om het voor senioren aantrekkelijker te maken om een jeugdteam te trainen of coachen heeft het bestuur begin 2016 besloten te gaan onderzoeken of het mogelijk is om alle senioren op de maandag en woensdag te laten trainen (ipv wo en vr), en de wedstrijden op zaterdag te spelen (ipv zo). Deze inventarisatie heeft in januari en februari plaatsgevonden. Via één op één gesprekken met alle spelers van OEC 1 en OEC 2 is gebleken dat op een enkeling na (ivm werkverplichting op zaterdag), iedereen positief is over de wisseling van trainingsdagen en wedstrijddag, zeker gezien het achterliggende clubbelang.

Op basis van deze inventarisatie is besloten om de wijziging van trainingsdagen en wedstrijddag voor de senioren m.i.v. het seizoen 2016/2017 in te laten gaan. Hieronder zie je alle voors en tegens nog eens onder elkaar.  Bij vragen hierover kun je terecht bij de TC of een van de bestuursleden. We zijn ervan overtuigd dat OEC door het gelijktrekken van de dagen van de jeugd en senioren beter voorbereid is op de toekomst. Zo komen we dichter bij onze ambitie om een gezonde sportvereniging te worden.

Voordelen:

• Meer jeugdtrainers/coaches omdat de trainings- en wedstrijden van jeugd en senioren gelijk zijn
  • Bij meer jeugdtrainers/coaches wordt de tijdsinvestering beter verdeeld over meer vrijwilligers
  • Jeugdscheidsrechters (vaak spelende senioren) kunnen op dezelfde dag fluiten en zelf spelen
  • Kantine hoeft maar één dag in het weekend open; mindere belasting op barbezetting
  • Laagdrempeliger voor jeugdleden om te blijven hangen en ook seniorenwedstrijden te kijken
  • Vaste wedstrijddag (za) voor senioren in plaats van zowel zondag als zaterdagwedstrijden, wat nu het geval is

Overwegingen:

• Een paar senioren zijn momenteel verhinderd op zaterdagmiddag
    •  Uit de inventarisatie blijkt dat dit bij twee spelers speelt, daarmee gaan we in gesprek over mogelijkheden.
  • Risico op minder kantineomzet
    • De verwachting is dat een ‘betere’ zaterdag compenseert voor de zondag en vrijdagavond. Daarnaast heeft een betere jeugdopleiding prioriteit boven hogere kantineopbrengst.
  • Minder teambuilding op vrijdagavond (met name op veld)
    • De verwachting is dat dit ruimschoots wordt gecompenseerd met een gezellige zaterdagmiddag/avond.